Monday, July 06, 2009

Smooth

aloha...pelik nape aku leh online??hik..hik..hik...skrg aku kt umah mak aku...so aku duk cilok adik aku nyer tenet ni....sj je nk update...boring lak rs nya ngadap PSP ni...smlm dh seharian aku duk ngadap PSP ni...so ari ni rs cam lotih lak...

so ari ni aku sedia maklum mmg cuti.....cuti bkn utk p joli ek...aku cuti bersebab....aku p settle kan utk apply loan...alhamdulillah...dua bank yg aku pegi dorang ckp x de mslh...bl dorang check IC aku...mmg bersih...aku x pnh ade loan sblm ni...keta pn tarak loan maaa...loan belajar jauh skali....huhuhu...biasa la kan...aku ingt lg ms aku sibuk2 kn diri nk apply Loan ms kt Poli dulu...aku sedih & bengang dgn org yg urus kan tu...sesuka ati dgn selambanya ckp gini..."maaf ye dik, awak x layak dpt loan"....pala otak dia...aku pn study gak pe....maybe sbb dia tgk payslip ayah aku kot....& tanggungan ayah aku x ramai...almaklum la yek..time aku ms tu PTPTN lom wujud utk dak2 poli....skrg ni jek br ade...so terpaksa mintak loan dgn JPA...tp ampeh...jwpn yg x best...bl time dak2 ni dpt loan...aku duk tgk jek dorang bershopping sakan...beli Henpon laa...beli baju laaa...beli suar levi's laa...beli perfume laa....aku tgk je dr jauh...ye ar kan...dorang tgh kaya time tu....sedih gak beb, sbb aku x bersama2 mereka yg tgh kaya tu...tp nk wat camana...aku x layak dpt loan...tgkkan je laaa...bl dak2 ni nk p shopping, aku duk umah jek..hik..hik..hik...wat pe nk ikut...aku bukan ade duit nk shopping pn...
tp bl dh kije cam skrg....baru la aku tau.....betapa beruntung nya aku....sbb mmbr2 aku yg dpt loan tu skrg suma sibuk la bayar loan2 depa tu...hik..hik..hik...dulu ms dpt loan...perghhhh korang x hengat dunia ek...skrg best ke kena bayo blk (ayat2 org jeles x dpt loan ni)...wakakakaka....x pe laaa...bg aku....perjalanan hdp aku dh ditentukan oleh Allah S.W.T.....alhamdulillah laaa...rupa nya ade hikmah disebalik aku x dpt loan JPA tu....klu la aku leh jmpa org yg uruskan loan ms aku study tu nk gak aku ckp kt dia camni....bagus gak x dpt loan tu...xde la aku mengadap nk bayo utang....

ok....sambung blk citer td....stlh org kt bank tu pastikan aku nyer nama bersih dr hutang piutang...dorang terus submit loan aku tu...so skrg ni cuma tunggu boss dorang approve jek...mengikut kata dorang dr dokumen2 yg aku bg td rs nyer loan aku leh lepas...sbb aku xde mslah ape2....aku just pegi tiga bank jek...dlm tiga2 bank ni aku agak x berpuas ati dgn satu bank tu....nama jek bank utk org islam tp kan hampeh...aku terasa mcm golongan2 bawahan cam aku ni ditindas dlm diam....aku kecewa sbnrnya...sbb aku mmg mengharap bank tu....ayat dr minah bank tu..."start dr 01.July.2009 suma loan utk umah bwh 100K hanya leh wat loan sebanyak 80% jek.." ngok tol.....byk gilo aku nk topup smpai 20%...gilo ke....owh utk org2 atasan nk beli umah leh lak ek smpai 90%....dunia skrg ni mmg x adil kan????MEMANG SANGAT TI DAK ADIL!!!!" kenapa msti nk membeza2kan...yg aku pelik, bank lain blh lak....nape bank yg berunsurkan ISLAM ni x blh???????.....tau x dorang kebanyakkan skrg ni hanya org2 cina je yg mampu beli umah mahal????.....x pe la kan....dh dasar sistem dorang camtu...x pe laaaa......mngkn ni sj cara dorang nk menindas org2 bawahan....pd siapa nk mengadu pn aku x tau...jln terbaik, lantak korang laaa....aku leh crk bank lain...bkn aku x mampu byr pn....so aku & ayah pn bgn dr kerusi dgn bangganya.....

dua lg bank ni ok laaa....cuma interest jek agak berbeza....aku dah maleh nk p bank2 lain...so dgn rasmi nya...aku dh pn buat kptsn...andai nya loan aku kt bank tu approve aku mmg p sign aggrement trus...mls dh nk pk2....yg aku tau...aku x sbr nk ade umah sndiri.....hik..hik..hik...biar la kecik mana pn....aku x kisah...janji aku ade harta hasil dr titik peluh aku sndiri...org nk ckp umah aku kecik pn kecik laaaa....org nk ckp umah aku murah pn murah laaa....x kisah pn......sket pn aku x kecik ati...aku tau hanya takat tu je kemampuan aku...aku ske ukur baju kt bdn aku sndiri...x guna ikut ckp org...klu terlalu dgr sgt ckp org kita leh mampos...tol x???yg penting aku sgt berpuas ati dgn umah tu sbb dia lg besar sket dr umah yg aku sewa skrg...tau sesuatu x....skrg ni aku makin bersemangat lg nk kije.....sbb aku dh ade lagi satu tanggungjwb...hdp msti di upgrade.....x kan selama2 nya aku nk menyewa??? ape yg penting skrg ni aku nk rajin lg kije....sbb nye...aku nk upgrade hdp aku lg dan lg dan lg....wawasan tu pentng...baru la org x pandang kita lekeh jek...nk tgk gambo umah tu x????huhuhu....sj je nk msk dlm ni...sbb aku tgh gumbira ni....loan lom approve pn x pe....aku ttp gumbira gak sbb aku tergolong gak dlm calon2 nk dpt umah ni...korang ingt senang ke proses nk apply umah ni???....umah ni bkn 100% swasta...dia ade link dgn Gov gak sbb tu harga umah ni agak murah...cuba korang crk umah cam gini skrg ni....xde nyer dpt bwh 100K lg...sbb tu aku beriya2 nk kan umah ni gak walau ape daya skali pn....so saksi kan laaa yek...aku tempel kan gambo umah tu bersama model nya skali...biasa la kan...guna camera dia...so kena angkut dia skali dlm gambo tu..muahahahaha........

5 comments:

  1. congrats yer adikku.. biler pulak aku blh beli umah sejibik nihhh...

    ReplyDelete
  2. TQ kak......umah murah je aku mampu beli...ko nnti leh beli umah lg besar tau....sabar je sket ari lg....k???hik...hik...nnti jenguk2 la umah adik mu ini....si kecik dua org tu dh pnh ikut aku p umah ni...ibu & abah dia je lom smpai lg....umah lom siap kn??nnti dh siap jgn x dtg lak...

    ReplyDelete
  3. a,ah...bank tu mmg camtu kan.. dier bkn nak tlg org biase2, tp nak tlg org kaye2 jek.. mmg tak puas ati dr dulu.. huh~~ by d way, tahniah2.. nti kiter dok berjiran la.. kalo ko masak2, anta la gi umah aku.. hahahah...

    ReplyDelete
  4. ye geng.....insyallah dlm minggu ni aku dpt result..aku dgr citer umah tu complete bln 8....gilo arrr...mau raya beb...road tax & insuran keta lg mau mati...haiyaaa....

    ReplyDelete
  5. tu la pasal...pengsan oo... hehe... tak raye la thn nie.. hehehehe....

    ReplyDelete